Narodowy czeski przewoźnik kolejowy kontynuuje ofensywę zakupową – tym razem ogłosił przetarg na dostawę od 27 do nawet 90 nowych wagonów pasażerskich. Podobnie jak w przypadku eksploatowanych już zestawów InterJet oraz ComfortJet, wymagane jest dostosowanie do ruchu z prędkością 230 km/h.
W ostatnich latach w Czechach można mówić śmiało o taborowej rewolucji. Jest ona związana zarówno z zakupem nowego i używanego taboru przez przewoźników prywatnych, którzy przejmują obsługę kolejnych linii komunikacyjnych dotowanych przez państwo i regiony, jak również z odnową parku taborowego Českých drah, narodowego przewoźnika. ČD, które wcześniej koncentrowały się na projektach modernizacyjnych i zakupie relatywnie dużych ilości używanych wagonów pasażerskich z Austrii, zaczęły na dużą skalę kupować nowe elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne do obsługi połączeń aglomeracyjnych, regionalnych i lokalnych, jak również lokomotywy elektryczne i zestawy wagonów do obsługi ruchu dalekobieżnego. Co istotne, zakupy te wiążą się z ujednoliceniem parku taborowego.
W przypadku wagonów pasażerskich w ostatnich latach zawarto dwie umowy na dostawę bardzo zbliżonych zestawów wagonów produkcji konsorcjum Siemens Mobility – Škoda Group. To 5-wagonowe zestawy InterJet oraz 9-wagonowe zestawy push-pull ComfortJet. Obydwie serie powstały na bazie platformy Viaggio Comfort niemieckiego koncernu, której przedstawicielem są m.in. eksploatowane w Austrii i Czechach 7-wagonowe pociągi push-pull Railjet. Podobnie jak Railjety, wyróżnia je wyższa niż w przypadku typowych wagonów pasażerskich standardu Z1/Z2 maksymalna prędkość eksploatacyjna, która wynosi aż 230 km/h. Różnicą jest natomiast możliwość łączenia z klasycznymi wagonami dzięki standardowemu przejściu międzywagonowemu – w przypadku InterJetów z obydwu stron, natomiast w ComfortJetach z jednej (w ramach samych zestawów zastosowano specjalne przejścia ciśnieniowo szczelne).
Potencjalnie drugi największy kontrakt na zestawy wagonowe w Czechach
Jak poinformował portal Zdopravy.cz, pod koniec sierpnia ČD ogłosiły przetarg na dostawę do 90 nowych wagonów pasażerskich w ramach umowy ramowej. Byłoby to drugie największe zamówienie w tym obszarze w ostatnich latach – przypomnijmy, że 5-wagonowych InterJetów dostarczono 10 sztuk, natomiast realizowana umowa na dostawę 9-wagonowych ComfortJetów dotyczy 20 sztuk. Podobnie jak w przypadku tych zestawów, ČD wymagają dostosowania do ruchu z prędkością 230 km/h. Z dostępnych dotychczas informacji nie jest jednak jasne, czy chodzi o dostawę całych zestawów, czy też – co mniej prawdopodobne – swego rodzaju elementów, które posłużą wzmocnieniu składów obsługiwanych przez wspomniane zamówione wcześniej zestawy.
Teoretycznie jedno i drugie będzie możliwe – ČD oczekują, że nowe wagony pasażerskie będą mogły być połączone w stałe nietrakcyjne składy z hermetycznymi przejściami międzywagonowymi. Zamówione mają zostać wagony sterownicze 1. klasy (44 miejsca siedzące) oraz wagony środkowe, a wśród nich wagony 1. klasy (55 miejsc siedzących), wagony wielofunkcyjne 2. klasy (co najmniej 50 miejsc siedzących, w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami, poruszających się na wózku inwalidzkim, dostosowaną do ich potrzeb toaletą oraz z przestrzenią dla dzieci), wagony rowerowe 2. klasy (co najmniej 60 miejsc siedzących i co najmniej 12 miejsc na rowery) oraz zwykłe wagony 2. klasy (80 miejsc siedzących), a także wagony z częścią 2. klasy (co najmniej 26 miejsc siedzących) i strefą bistro (co najmniej 18 miejsc konsumpcyjnych).
Standardowe przejście międzywagonowe UIC znajdzie się po jednej stronie wagonów rowerowych 2. klasy. Minimalne zamówienie gwarantowane obejmuje 27 sztuk. Reasumując – tak postawione wymagania sugerują możliwość zamówienia kompletnych 9-wagonowych zestawów (co wydaje się najbardziej prawdopodobne, zważywszy na to, że 27 to iloraz liczb 9 i 3), ale i wzmocnienia 5-wagonowych pociągów InterJet, w których brak wagonu sterowniczego i gastronomicznego. W przypadku dostawy wszystkich 90 wagonów pasażerskich wartość zamówienia mogłaby sięgnąć 8 mld CZK, co przy obecnych kursach walut odpowiada ok. 1,4 mld zł. Oferty w przetargu będzie można składać do 21 października bieżącego roku. Warto dodać, że ruszyły właśnie dostawy lokomotyw elektrycznych Vectron 230, których zamówiono 50 sztuk, a które umożliwią osiągnięcie pełnych parametrów w zakresie prędkości przez InterJety i ComfortJety.
Uzależnienie od jednego dostawcy?
Można mieć wątpliwości, czy przyjęty kierunek w zakresie transformacji dalekobieżnej floty ČD jest najszczęśliwszy. Po pierwsze, na europejskim rynku taborowym obserwuje się trend polegający na zwróceniu się ku zespołom trakcyjnym, które są bardziej efektywne ekonomicznie. Po drugie, zestawy z ciśnieniowo szczelnymi przejściami międzywagonowymi, takie jak Railjet, InterJet i ComfortJet, teoretycznie są rekonfigurowalne, ale rozłączanie i łączenie wagonów możliwe jest tylko w zapleczach technicznych. Oznacza to, że tego typu zestawy w zasadzie tracą jedną z największych zalet składów wagonowych, jaką jest możliwość szybkiego odłączenia wagonów ulegających usterkom z poszczególnych składów. Z drugiej strony InterJety i ComfortJety, w przeciwieństwie do Railjetów, mogą być przynajmniej wzmacnianie klasycznymi wagonami, co jednak powoduje spadek dopuszczalnej prędkości do 200 km/h lub 160 km/h.
Po trzecie, obecnie jedynym europejskim producentem taboru szynowego, który oferuje wagony pasażerskie dostosowane do ruchu z prędkością 230 km/h, jest Siemens Mobility, niekiedy wraz z partnerem, czyli Škoda Group. Oznacza to de facto uzależnienie od jednego podmiotu, inaczej niż ma to miejsce w przypadku rynków zespołów trakcyjnych i wagonów pasażerskich o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h, gdzie zainteresowanych realizacją zadania mogłoby być przynajmniej kilku producentów. Podobna sytuacja miała miejsce w przeszłości w Austrii, jednak w jej przypadku istniała konkretna przesłanka, jaką była nadwyżka lokomotyw elektrycznych Taurus o prędkości 230 km/h. Z drugiej strony w sytuacji, w której zamówiono już znaczną ilość InterJetów i ComfortJetów, unifikacja może być zasadna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.